close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה חשוב לדעת על החלפת מפרק ירך?

מערכת שורשיח תשרי, תשפב24/09/2021

ניתוח החלפת מפרק ירך, שנקרא גם ארתופלסטיה בירך, מיועד לשיפור תפקוד מפרק הירך והקלה על הכאבים. עם ירך חדשה, המטופלים יכולים ברוב המקרים לשוב לפעילות הרגילה שלהם, עם תוצאות שמחזיקות מעמד במשך שנים רבות

תגיות:

רוב האנשים שעוברים ניתוח החלפת מפרק ירך חווים פחות כאבים, ניידות מוגברת ואיכות חיים משופרת. מאמר זה מסביר באילו מקרים אנשים זקוקים לניתוח, ואיך מומלץ להחלים נכון.

למה אנשים עוברים ניתוח החלפת מפרק ירך?

מפרק הירך הוא האזור בגוף בו ממוקם החלק העליון של עצם הירך, בחיבור לאגן. עצם הירך מספקת יציבות ותומכת במשקל הגוף, ולכן חשוב שהירך תתפקד היטב בהליכה, עמידה וריצה, ושפלג הגוף התחתון יהיה יציב ובריא.

במצבים בריאותיים מסוימים, או לאחר פציעות, נגרם נזק לחלקים במפרק הירך, שעלול להשפיע על התפקוד, וניתוח החלפת מפרק ירך כולל החלפת

החלקים הפגועים של הירך בחומרים מלאכותיים, כגון פלסטיק או מתכת.

מצבים בריאותיים שמובילים לצורך בניתוח

מצבים נפוצים שעלולים לגרום לאדם להזדקק להליך, כוללים:

  • אוסטיאוארתריטיס
  • דלקת מפרקים שגרונית
  • אוסטאונקרוזיס
  • פציעות ושברים.

המצב השכיח ביותר שמוביל לצורך בניתוח החלפת מפרק ירך הוא אוסטיאוארתריטיס, דלקת מפרקים ניוונית שגורמת להתמוטטות הסחוס במפרק. במהלך הניתוח, המנתח מסיר את משטחי הסחוס הפגומים ומחליף אותם במפרק מלאכותי, או בפרוטזה. הניתוח מקל באופן משמעותי על הכאב ומשפר היטב את תפקוד מפרק הירך.

מי עשוי להזדקק לניתוח החלפת מפרק ירך?

אנשים עם פגיעה מתקדמת במפרק הירך, שמובילה לכאב משמעותי וניידות מוגבלת, צריכים לעבור ניתוח החלפת מפרק ירך. הבחירה בניתוח תהיה בדרך כלל הבחירה האחרונה, והרופאים ינסו טיפולים שאינם פולשניים קודם, כגון תרופות, פיזיותרפיה וזריקות. יחד עם זאת, ניתוח החלפת מפרק ירך יוצע לאנשים שסובלים מכאבים שנמשכים שנים ללא הקלה.

לאנשים מבוגרים יש סיכוי גבוה לפתח מצבים שפוגעים במפרק הירך, כי בריאות העצמות יורדת עם הגיל, מה שמגדיל את הסיכון לשברים בירך.

מהלך ניתוח החלפת מפרק ירך

קיימים כמה סוגים של שתלים להחלפת מפרק ירך, כמו גם שיטות שונות לביצוע הניתוח. רוב השיטות כרוכות בהחלפת הכדור בחלק העליון של עצם הירך והנחת כוס, או שקע, סמוך לאגן.

ברוב המקרים, מנתחים משתמשים בשתל מתכת לחלק העליון של עצם הירך. הראש, או הכדור של השתל והכוס המוצבת ליד האגן, עשויים בדרך כלל ממתכת או קרמיקה. המנתח מניח בתוך הכוס שתל תואם מפלסטיק, שמאפשר לירך החדשה לנוע בחופשיות וללא כאבים.

לסיכום, אין טעם לחיות חיים שאינם איכותיים ונטולי כאב

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא הליך נפוץ מאוד, במיוחד בקרב מבוגרים, והוא הופכך להכרחי כשלאדם יש אוסטיאוארתריטיס של הירך. הניתוח מפחית באופן משמעותי, עד מעלים כליל את הכאבים ומשפר את הניידות ואיכות החיים של המטופל.

ברוב המקרים, מנתח אורתופדי ימליץ על החלפת מפרק ירך לאחר שטיפולים אחרים, כולל תרופות, זריקות ופיזיותרפיה, לא הועילו. לוקח זמן להתאושש לחלוטין מהניתוח, ולכן מומלץ לעבור את תקופת השיקום בבית החלמה, שם ניתן לקבל טיפול מקיף של צוות רב תחומים עד להשבת יכולת ההליכה הרגילה, הניידות התקינה והחוסן הגופני.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה